Votul. Drept sau datorie?

26 Oct

Mă frământă ideea aceasta, mai ales că ne aflăm în campanie electorală și voi auzi din ce în ce mai des sintagma (ca să folosesc un eufemism pentru mult mai potrivitul limbaj de lemn) e datoria mea de cetățean să votez. Și dacă totuși este un drept și nu o datorie? Dacă este un drept de care refuz să mă folosesc?

De ce este o obligație și nu un drept? Știați că în Constituție se vorbește despre dreptul la vot și nu despre datoria de a vota?

Art. 36: Dreptul de vot

(1) Cetatenii au drept de vot de la varsta de 18 ani, impliniti pana in ziua alegerilor inclusiv.

(2) Nu au drept de vot debilii sau alienatii mintal, pusi sub interdictie, si nici persoanele condamnate, prin hotarare judecatoreasca definitiva, la pierderea drepturilor electorale.

Citiți și voi AICI

9 răspunsuri to “Votul. Drept sau datorie?”

  1. Rodica Botan 26, Octombrie, 2009 la 5:03 am #

    drepturile si datoriile merg numai impreuna. Cind Luca o sa fie la virsta adolescentei ai sa vezi cit de bine o sa lucreze schimbul dintre drepturi si indatoriri. Cu cit o sa fie mai responsabil in privinta obligatiilor ce le stabilesti, cu atit o sa consideri sa-i dai mai multe drepturi.

    Poate faptul ca persoanele condamnate si debilii mentali nu au aceleasi drepturi verifica ideea ca ei nu vor sau nu pot sa-si insuseasca si sa-si duca la bun sfirsit obligatiile lor de cetateni buni ai unei tari.

    Uitati-va la America…unde credinciosii au devenit prea confortabili si nu si-au exersat dreptul de vot pentru multi ani. Cei care au ales, au ales dupa intentiile si interesele lor…iar astazi , dintr-o data se uita ingroziti ca in fruntea tarii lor crestine este un om care spune ca America nu este o tara crestina…si care isi cere scuze ca este American. Daca oamenii cumsecade ar fi votat cind trebuia, altele ar fi fost rezultatele.

    Nu spun cu asta ca noi am schimba sensul istoriei…ca nu-i treaba noastra ; Dumnezeu este inca in control. Dar asta face parte din ceea ce trebuie sa dam Cezarului. Si asa cum ne interesam si stim legile ca sa nu le incalcam, asa trebuie sa ne cunoastem si drepturile si sa le folosim.

    Asta e parerea mea…

    • teologeanu 27, Octombrie, 2009 la 9:17 am #

      De acord și cu tine, Rodica, însă de ce ni se amintește la nesfârșit de datorie iar câns sunt aleși domniile lor uită de termen?

  2. Vaisamar 26, Octombrie, 2009 la 12:57 pm #

    Cine nu vrea să se folosească de dreptul de vot nici să nu critice ţara pentru halul în care a ajuns. Avem un „drept”, dar şi o „responsabilitate”. Libertatea de a face ceva nu poate fi divorţată de responsabilitate (dar românii au dificultăţi să înţeleagă acest aspect).

  3. teologeanu 26, Octombrie, 2009 la 1:04 pm #

    Cred ai dreptate în ceea ce privește critica. Însă sunt oameni care au ajuns într-o stare de lehamite din care cu greu îi mai urnești.

    Semnalez incăodată faptul că lucruri precum „datoria morală” „obligația față de țară” și alte sloganuri similare sunt trâmbițate tocmai de cei care nu mai au nicio autoritate morală să spună asta.

  4. cristina 27, Octombrie, 2009 la 8:15 pm #

    Votezi daca ai cu cine. Ce te faci cind nu ai?

    • teologeanu 28, Octombrie, 2009 la 8:28 am #

      Stai acasă? Sau îi votezi pe toți!

      • mAricel 10, Noiembrie, 2009 la 6:37 am #

        am gasit cam tarziu postarea dar mai este pana la vot: parerea mea este ca dreptul si datoria se aplica diferit: un ex: am dreptul sa consum alcool dar nu si datoria, am dreptul sa fumez dar nu si datoria…

        asa cum fac campanie cei ce vor sa fie alesi, cred ca ar trebui sa faca si algatorii: in medul crestin pot exista recomandari pentru cei care ar indeplini anumite conditii sau criterii – platformele electorale – care nu vor afecta crestinii, si acest lucru sa se reaminteasca alegatorilor crestini de catre persoane cu credibilitate, ca o recomandare. este doar o parere.
        ex:
        o tara neutra: http://www.mapleleafweb.com/old/election/federal/2004/platform/conservative.html si http://en.wikipedia.org/wiki/Canadian_federal_election,_2008

      • teologeanu 10, Noiembrie, 2009 la 8:51 am #

        Nu este târziu să îți dai cu părerea. Mai este până la vot. Este periculor însă ca liderii de opinie să facă recomandări în mediul evanghelic. Și așa suntem acuzați că gândim la grămadă.

        Politica românească diferă mult de cea canadiană sau de cea americană. La noi platforma e ceva complet paralel cu realitatea politică. Prin urmare, dacă îmi asum rolul de a-i îndemna pe enoriași să voteze un anume candidat, nu fac decât să mă pune chezaș pentru unul despre care nu ar trebui. Și cartea Proverbe îmi spune că fac o greșeală dacă acționez în felul acesta.

  5. mAricel 14, Noiembrie, 2009 la 3:34 am #

    Atunci nu mai ramane decat recomandarea din imnul national.
    Poate varianta aceasta:
    http://www.trilulilu.ro/PTM/f6c6b3bceb4b3e
    sa-si faca efectul.
    ACUM, x …

Lasă un răspuns

